Strategia trocin

Total
0
Shares

Pytanie o tytułowe trociny to pytanie o to, co możesz zrobić, aby zwiększyć swoje dochody lub zasięg odziaływania korzystając z tego, co zwykle wyrzucasz, odrzucasz, chowasz do szuflady, traktujesz (niesłusznie) jak odpad lub śmieć.

Weźmy kilka przykładów:

Tytułowe trociny, wióry, ścinki, obrzynki lub kora – odpad produkcji tartacznej lub stolarskiej, który możesz sprzedać lub użyć na brykiet, podpałkę, wkład do płyt wiórowych czy jako podkład do ściółkowania roślin.

Bajaderka – ciastko wytwarzane z odpadów cukierniczych – z niesprzedanych końcówek, zeschniętych lub ukruszonych części lub z lekka czerstwych ciastek lub ciast – często z dodatkiem rumu lub aromatów.

Ścinki i skrawki materiałów, których możesz użyć jako bazy do ćwiczeń dla kursantów, wkładu do poduszek, patchworkowych makatek, wyszywek, maskotek dla dzieci, zabawek dla psów lub kotów lub… po prostu z zyskiem sprzedać.


Jak wygląda to w moim przypadku:

Niewykorzystane lub odrzucone przez klienta pomysły, taktyki, scenariusze i inne, które przeszły próbę ognia – czyli są wartościowe, adekwatne i atrakcyjne – mogą być punktem wyjścia dla podobnych zleceń w przyszłości.

Notatki, prezentacje lub case study opracowywane dla studentów pod konkretny przedmiot lub temat, które powstały „przy okazji” lub nie zmieściły się w zakładanym czasie, mogą być bazą inspiracji do tekstów na blog lub wręcz zajawkami artykułów.


Ćwiczenie dla Ciebie:

Zastanów się, czy nie wyrzucasz czegoś, co możesz przetworzyć, zrecyklingować, oddać za drobną opłatą lub podarować (np. swojej społeczności, partnerom biznesowym, kontrahentom lub określonej grupie klientów).

Słowem, czy w Twojej pracy wytwarzasz przy okazji coś, co dla innych ma wartość, której Ty na tym etapie nie dostrzegasz.


Szczegółówe pytania:

Co jest produktem ubocznym Twojej pracy? Co wytwarzasz „przy okazji”?

Czego się pozbywasz, bo nie widzisz w tym wartości lub uznałeś, że to „śmieć”?

Co „utylizujesz”?

Co może zostać ponownie użyte z wartością dla społeczności, klienta/ klientów, kontrahenta/ kontrahentów i innych, o których chciałbyś zadbać?

Z czego, co już wytworzyłeś, możesz skorzystać ponownie (lub wielokrotnie)?

Czego możesz użyć ponownie w innej formie, formacie, kontekście, medium, kanale komunikacji, dodając coś lub odejmując, dzieląc na części lub łącząc?

2 comments
  1. Prowadzę sklep internetowy. W moim przypadku są to np. zwroty towarów od klientów, które odsprzedaje innym outletowym e-sklepom.
    Robię to bo chcę być kojarzony wyłącznie z nowym towarem – nie chciałbym żeby ktokolwiek zarzucił mi, że sprzedaje towar nie z pierwszej ręki.

    1. Cześć Daniel, dzięki za komentarz.

      Dobre podejście.

      Ja na pewno nie sprzedawałbym tych towarów raz jeszcze bez powiadomienia nowego klienta o tym fakcie w sytuacji, kiedy towar ma jakiekolwiek, choćmy najdrobniejsze świady użycia.

      Zwroty się zdarzają i w prognozie przychodów zawsze trzeba je uwzględnić (zakładając jakiś ich procent).

      Jeśli masz stałych partnerów outletowych, którzy kupując od Ciebie z marżą, na której nie tracisz, to super.

      Powodzenia Twoim w biznesie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się na mój newsletter

Zero spamu i ofert, tylko wartościowe kąski. Co tydzień lub dwa na Twojej skrzynce.

You May Also Like